Väyrynen kaikilla mausteilla – Mercedes-Benz W210 E50-, E55- ja E60 AMG

Väyrynen, Väykkä, Iso-E, Eemeli – mitä näitä nyt on. Mercedes-Benzin E-sarja on vuosikymmenet ollut yksi valmistajansa eniten myydyistä automalleista ja se on erityisen tunnettu taksitolpalta. Edelleen vuonna 2022 yli kolmasosa uusista rekisteröidyistä takseista oli Mercedes-Benzejä, näistä suurin osa E-sarjalaisia. ”Väyrynen” eli W210-mallikoodinen E-sarja seurasi maineikasta W124-mallisarjaa markkinoilla vuonna 1995.

Tämä keula on tuttu monelle – W210 on edelleen yleinen auto. AMG-version tunnistaa erilaisista puskureista ja Monoblock AMG-vanteista. Kuvassa E 50 AMG.

W210:n maine on ristiriitainen. Se kärsi ja kärsii edelleen ruosteongelmista, jotka olivat seurausta Mercedes-Benzin yrityksestä muuttaa valmistusprosessia tehokkaammaksi ja ympäristöystävällisemmäksi. Seurauksena kärsivät 1995-2003 valmistuneet autot, koska tuotantoprosessissa oli vielä puutteita. Esimerkiksi maalausprosessissa oli haasteita, koska aiemmin käytetyn maalin tilalle otettiin vesiliukoisempi tuote, joka ei kestänyt säätä edeltäjänsä lailla. Toisaalta W210 kuitenkin lunasti odotukset myyntilukemissa ja esimerkiksi tekniikkapuolella ei ollut suurempia ongelmia. Alkupään elektroniikkaongelmistakin selvittiin faceliftin myötä.

Ulkonäöstäkin voi olla montaa mieltä ja moni sanookin sen olevan täysin epäonnistunut. Suunnittelija Steve Mattin (Bruno Saccon alaisuudessa) haki inspiraatiota -50-luvun ”Ponttooneista”, jonka seurauksena keulassa on isot ”ponttoonit”. Muotoilun epäonnistumista alleviivaa saman sukupolven kilpailija Baijerista – BMW:llä kun oli samassa kokoluokassa kenties yksi kaikkien aikojen ulkonäöllisesti onnistuneimpia porrasperiä – E39 5-sarja ja AMG-mallien kilpailijana tietenkin E39 M5.

Fact: Lempinimen alkuperästä on useampi teoria. Toisten mukaan konkaripoliitikko ja ministeri Paavo Väyrynen hankki tälläisen W210-Mercedeksen uutena. Toisen teorian mukaan pyöreät ajovalot muistuttavat Väyrysen käyttämiä pyöreitä silmälaseja. Kolmas – ja rumin teoria – on, että W210:n etuvalot ovat yhtä kaukana toisistaan, kuin Paavo Väyrysen silmät.

Suunnittelujohtaja Bruno Sacco oli vastuussa myös edeltäjämalli W124:sesta. Miten päädyttiin tähän?

AMG pisti näppinsä peliin heti uuden mallin markkinoille tulon jälkeen. Malliston yläpäähän tuli 347 hevosvoimaa tuottavalla, 5.0-litraisella V8-moottorilla varustettu E 50 AMG, joka oli suunnattu suoraan baijerilaisen kilpailijansa haastajaksi. E 50-malli korvattiin 1998 faceliftin myötä E 55-mallilla, jossa moottorin kokoa kasvatettiin 5.4-litraan, joka riitti 354 hevosvoiman tehoihin. Koko malliston kuningas oli kuitenkin E 60 AMG, jonka 6.0-litrainen V8 tuotti 376 hevosvoimaa ja yli 580 newtonmetriä vääntöä. Vaikka oikeastaan kaikki W210 AMG-mallit jäivät suhteellisen harvinaisiksi, E 60 AMG:tä saa oikeasti etsiä. Todellisiksi harvinaisuuksiksi jäivät E 60 AMG-versiot 6.3-litraisilla V8-moottoreilla, jotka tunnisti lisänimestä E 60 AMG 6.3. Näitä valmistettiin erikoistilauksina vain muutama kappale.

Perän merkinnät kertovat siitä, ettei kyseessä ole aivan tavallinen Väyrynen. Pellin alla jyllää käsityönä valmistettu V8.

W210 oli saatavilla porrasperäisenä sekä farmarina ja luonnollisesti AMG-mallit olivat tarjolla molempiin koreihin. Sen maine on kärsinyt alkupään tuotannon laatuongelmista, mutta kokonaisuutena kyseessä oli kuitenkin varsin kelpo auto. W210-mallia valmistettiin lopulta yli puolitoista miljoonaa kappaletta – 1 374 199 porrasperäistä ja 279 238 farmaria.

Pics: Mercedes-Benz Group Media  Mercedes-Benz museum is located at Mercedesstraße 100, 70372 Stuttgart, Germany. 

Info: Mercedes-Benz AG, Traficom rekisteröintitilastot

Kirjoittaja on nuori Mercedes-Benz innostuja.

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *