Modernin ajan mestari – Kuka on Bruno Sacco?

Italialais-saksalainen Bruno Sacco toimi Daimler-Benzin, Mercedes-Benz-henkilöautojen ja Mercedes-Benz-hyötyajoneuvojen pääsuunnittelijana vuodesta 1975 vuoteen 1999. Hän vaikutti urallaan olennaisesti Mercedes-Benzien ulkonäköön yli neljänkymmenen vuoden ajan. Saccon kädenjälkeä ovat esimerkiksi W126-, W140- ja W220-mallisarjojen S-sarjat, W123 (yhteistyössä Friedrich Geigerin kanssa) sekä seuraajamalli W124 , R129-mallisarjan SL sekä ”BabyBenz” eli C-sarjan edeltäjänä tunnettu W201. Sacco oli erityisen tarkka siitä, että Mercedes-Benzin tuli aina näyttää Mercedes-Benziltä – Hän esimerkiksi vaati, että malliston kaikkien autojen tuli noudattaa samaa muotoilullista linjaa ja isoimman sekä pienimmän mallin välillä tuli olla selkeitä yhtymäkohtia. Tämä ajattelutapa vaikuttaa valmistajalla edelleen ja Saccon perintö näkyy useimmissa nykyisissäkin Mercedes-Benz-malleissa. Voit esimerkiksi vertailla uuden C- ja E-sarjan ulkoisia ominaisuuksia tai 2000-luvun alkupuolen C- ja E-sarjaa (W203 ja W211).

Signor Sacco. Suunnittelijamestari tunnettiin autojensa lisäksi tyylikkäänä pukeutujana. Sacco oli erityisen mieltynyt italialaisiin pukuihin.

Sacco syntyi marraskuussa 1933 Udinen kaupungissa Italiassa ja saavutti 12. marraskuuta 2023 kunnioitettavan 90-vuoden iän. Sacco itse on kertonut, että hän kiinnostui autoista ensimmäisen kerran 18-vuotiaana bongattuaan vuosimallin 1950 Studebaker Commanderin pyöräillessään pitkin Tarvision katuja. Uravalinta oli selvä ja nuorukainen lähti Torinon yliopistoon opiskellakseen insinööriksi. Hän erikoistui koneenrakennustekniikkaan ja työskenteli opintojensa jälkeen esimerkiksi Pininfarinan korinrakennuspajan alaisuudessa. Sacco ei kuitenkaan kokenut saavansa kaipaamaansa arvostusta kotimaassaan ja hän muutti Saksaan, jossa Daimler-Benz palkkasi hänet vuonna 1958. Hän myös meni naimisiin berliiniläisen naisen kanssa vuonna 1959 ja tyttären syntymä seuraavana vuonna sai hänet asettumaan maahan pysyvästi.

W124-mallilla oli suuret saappaat täytettävänään, kun se korvasi W123-mallin. W124 on yksi Saccon tärkeimmistä suunnittelutöistä.

Stuttgartissa Sacco pääsi arvostetun suunnittelijamestarin ja valmistajan suunnittelujohtajana toimineen, saksalaisen Friedrich Geigerin oppiin. Sacco tunnettiin ahkerana sekä omistautuneena suunnittelijana ja hän ahersi suunnitteluosaston portaita kiiveten lähes viidentoista vuoden ajan. Hän auttoi Geigeria suunnittelemaan W123-mallin, josta tuli yli kymmenvuotisen tuotannossa olonsa aikana kaikkien aikojen eniten valmistettu Mercedes-Benz. Kova työ palkittiin vuonna 1974, kun Sacco nimitettiin Mercedes-Benzin pääsuunnittelijaksi ja seuraavana vuonna eläköityvän Geigerin seuraajaksi suunnitteluosaston johdossa.

W124 oli saatavilla myös avomallina, joka jäi jo uutena melko harvinaiseksi. Näiden hinnat ovat viimeisen vuosikymmenen aikana olleet kovassa nosteessa.

Seuraavien kahdenkymmenenkolmen vuoden aikana Sacco oli viime kädessä vastuussa siitä, millaisia tähtikeuloja suunnitteluosastolta rullasi kohti tuotantolinjoja sisältäen henkilöautojen lisäksi myös Mercedes-Benz linja-autot ja muun raskaan liikenteen kaluston. Ensimmäinen isompi suunnittelutyö oli uusi S-sarja, joka korvaisi markkinoilla W116-mallin. Diktaattorimallina tunnettu W126 saapui markkinoille öljykriisin runtelemana vuonna 1979 ja se oli huomattavasti edeltäjäänsä sulavalinjaisempi ja myös mitoiltaan pienempi. Myös W140 ja W220 ovat Saccon käsialaa.

W220 on jäänyt edeltäjiinsä verrattuna hiukan aliarvostetuksi. Se oli aikansa kehittynein Mercedes-Benz ja esitteli muunmuassa täysin uuden AIRMATIC-ilmajousituksen.

Nippelitietona: Daimler-Benzin palveluksessa Sacco rakastui Geigerin suunnittelemaan 300 SL Gullwingiin. Hän hankki omistukseensa ja ajoi lähes päivittäin niistä ensimmäisellä – siis oikeasti ensimmäisellä, jonka sarjanumero oli 0001 – sama auto, jolla valmistaja esitteli 300 SL:llän maailmalle New Yorkissa vuonna 1954.

Sacco suunnitteli SL-sarjaa itsekin. Vuonna 1989 markkinoille tullut R129 SL-sarja on hänen käsialaansa, samoin seuraajamalli R230, joka muuten jäi Saccon viimeiseksi suunnittelutyöksi. Hän eläköityi vuonna 1999 työskenneltyään Daimler-Benzin palveluksessa yhtäjaksoisesti neljänkymmenenyhden vuoden ajan. Onnistuneimpana suunnittelutyönään Sacco itse piti W201-mallisarjaa.

Sacco asuu edelleen Sindelfingenissä ja hän omistaa kaksi Mercedestä – tummansinisen 560 SEC-coupén vuodelta 1989 ja uudemman, vuosimallin 2019 E-sarjan coupén (C238).

”A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz”

– Bruno Sacco

Bruno Saccon suunnittelemia automalleja:

  • C111 konseptiauto
  • W126
  • C126 SEC
  • W123
  • W140
  • W201 ”BabyBenz”
  • W220
  • W124
  • W210
  • CLK-sarja (C208)
  • SLK-sarja
  • W202
  • W203
  • R129 SL-sarja
  • R230 SL-sarja
  • M-sarja

Pics: Mercedes-Benz Group

  Mercedes-Benz museum is located at Mercedesstraße 100, 70372 Stuttgart, Germany.

Kirjoittaja on nuori Mercedes-Benz innostuja.

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *