Autoilun supernaisia – Bertha Benzistä Mary Barraan

Autoilu on alusta saakka mielletty miesten jutuksi. Nykyisin yhteisö on onneksi avoimempi ja autoilu nähdään myös naisten juttuna, joka näkyy esimerkiksi autoihin liittyvien harrastusryhmien naisjäsenten määrän kasvuna. Aina naiset ovat kuitenkin autoilla ajaneet – ihan alusta saakka:

Tiesitkö, että maailman ensimmäisen automatkan teki nainen? Saksalaisesta Bertha Benzistä nimittäin tuli vahvistetusti maailman ensimmäinen autoilija 5. elokuuta vuonna 1888, kun hän ajoi miehensä rakentamalla autolla kotoaan Mannheimista vanhempiensa luokse Pforzheimiin. Matkalla oli pituutta 106 kilometriä ja se kesti yli 12 tuntia, mutta perille hän yhtä kaikki saapui. Berthan legenda elää edelleen ja hänelle on omistettu Mercedes-Benzin museossa oma osasto. Niinkuin varmasti jo päättelit, Bertha oli hyvin läheistä sukua Benzille – insinööri Karl Benz oli nimittäin hänen aviomiehensä. Hän rakensi maailman ensimmäisen auton ja oli myöhemmin mukana perustamassa Mercedes-Benziä, jossa myös Berthalla oli osuutensa.

Naistenpäivänä nostamme esiin Berthan lisäksi joukon muita autoilun vahvoja naisia. Seuraavissa osioissa esitellyt henkilöt ovat omalta osaltaan vaikuttaneet merkittävästi autoilun kehitykseen ohjauspyörän tai suunnittelupöydän takaa, kilpa-radoilta tai ihan vain inspiroijina.

Note: Kansikuvassa Bertha Benz ja Benz-Patent Motorwagen. Kuva on Mercedes-Benz museon arkistosta ja museo on käsitellyt alkuperäistä kuvaa jälkikäteen sen säilymisen varmistamiseksi.

1. Moottoriurheilu

Todellinen supernainen – Michèle Mouton tunnetaan lempinimillä The Wonderwoman ja The Queen of Speed.

Aloitetaan kilparadoilta ja tarkemmin sanottuna rallipoluilta. Motorsport-naisten joukossa yksi henkilö nimittäin nousee ylitse muiden. Ranskalainen Michèle Mouton on autourheilulegenda, jonka rämäpäinen ajotyyli ansaitsi hänelle lempinimet The Wonderwoman ja The Queen of Speed. Rallin B-ryhmässä Audi S1 Sport Quatrolla vakuuttanut Mouton on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa nainen, joka on voittanut kansainvälisen rallin MM-osakilpailun. Hänet aateloitiin rallin kunniagalleriaan, Rally Hall of Fameen vuonna 2012.

Michèle Mouton (keskellä) vaikuttaa nykyisin Kansainvälisen Autoliiton FIA:n kilpailuturvallisuus-osastolla. Kuvassa vasemmalla Gosia Rdest ja oikealla Mikaela Åhlin-Kottulinsky Hockenheimin moottoriradalla vuonna 2015.

Maria Teresa de Filippis puolestaan oli italialainen, joka aloitti uransa kotimaansa urheiluautosarjoissa. Hän yllätti sekä katsojat, että kilpailijat ja kiinnitti lopulta Maseratin moottoriurheiluosaston huomion siinä määrin, että hänet kutsuttiin Atraimen testikuljettajaksi. Vauhti oli kova – niin kova, että tarinan mukaan Filippis kellotti testiradoilla nopeampia kierrosaikoja, kuin itse Juan Manuel Fangio. Näytöt olivat lopulta niin vakuuttavia, että kaudella 1958 vasta 22-vuotiaasta Maria Teresa de Filippiksestä tuli Monacossa ensimmäinen nainen, joka asettui moottoriurheilun kuninkuusluokan, F1-kilpailun lähtöruudukkoon kilpailijana. Filippis ajoi lopulta 5 GP-kilpailua Maseratilla ja Porschella pisteittä, kun parhaaksi sijoitukseksi jäi kymmenes sija Belgian Spa:ssa. Hän kuitenkin jätti lähtemättömän vaikutuksen ja raivasi naisten tietä kilparadoille. Kilpa-uransa jälkeen hän toimi F1-kuljettajien liiton varapuheenjohtajana sekä kansainvälisen Maserati-klubin puheenjohtajana.

F1-fakta: 17 vuotta Filippiksen debyytin jälkeen, niinikään italialaisesta Lella Lombardista tuli ensimmäinen nainen, joka saavutti pistesijan F1-kilpailussa, sijoituttuaan kuudenneksi Espanjan osakilpailussa. Filippis ja Lombardi ovat ainoat naiset, jotka ovat startanneet F1-kilpailun (selvinneet aika-ajoista itse kilpailuun). Sveitsiläis-italialainen Simona de Silvestro oli lähellä kisakuljettajan paikkaa Sauberilla kaudella 2015.

Harvinainen näky 1950-luvulla ja pitkään sen jälkeenkin – nainen, ajopuku ja kilpa-auto. Filippiksen lempinimi kilparadoilla oli leikkisästi Little Pilot. Myöhemmin häntä on kutsuttu myös lempinimellä La Pionera.

Kunniamainintoja:

  • Leena Gade ei ole kilpa-ajaja, mutta hän on silti voittanut Le Mansissa kolmesti. Gade toimi insinöörinä Audin Le Mans-tiimissä menestyskausilla 2012-2014. Ironisesti, Gade on palkittu Top Gearin Vuoden mies-palkinnolla, joka muuten aloitti vakavan keskustelun palkinnon nimen muuttamisesta.
  • Janet Guthriesta tuli vuonna 1977 ensimmäinen nainen, joka starttasi Indy 500- ja Daytona 500-kilpailuissa ja oli kauden päätteeksi Indyn vuoden tulokas-palkinnon kärkisijoilla. Vuonna 1978 hän teki jälleen historiaa, osallistumalla ensimmäisenä naisena NASCAR Super speedway-kilpailuun. Vielä samalla kaudella hän oli myös ensimmäinen nainen, joka johti NASCAR-kilpailua.
  • Danica Patrick on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa nainen, joka on voittanut Indy 500-kilpailun.
  • Sarah Fisher on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa nainen, joka omistaa IndyCar-kilpatallin. Hän on myös nuorin tallin omistaja koskaan ja ensimmäinen nainen, joka saavutti Indy-kilpailun voiton omistajana. Hän on yhdeksällä startillaan myös eniten Indy-kilpailuja ajanut nainen.
  • Emma Kimiläinen on suomalaisittain ehkä se tutuin. Kimiläinen on ajanut DTM-sarjassa, Formula E- ja Formula W-sarjoissa. Nykyisin hän toimii MTV-Sportin kommentaattorina.
  • Minna Sillankorva on entinen ralliautoilija ja rallin naisten MM-sarjan maailmanmestari vuodelta 1991.
  • Ruotsalaiset Ursula Wirth ja Ewy Rosqvist olivat kuljettajaparina kautta aikain ensimmäiset naiset, jotka osallistuivat rallin MM-osakilpailuun.

2. Suunnittelupöydän takaa

Tiesitkö, että tuulilasinpyyhkijät ovat naisen keksintö? Ne keksi yhdysvaltalainen Mary Anderson, joka myös hankki niille patentin, muttei koskaan saanut ansaitsemaansa arvostusta. Tarinan mukaan Anderson istui talvisena päivänä raitiovaunun kyydissä ja kiinnitti huomiota ongelmaan, kun kuljettaja ei nähnyt kunnolla eteensä ikkunaan kertyvän lumen takia ja joutuin aika ajoin nousemaan kyydistä puhdistaakseen lasin. Anderson keksi ratkaisuksi pyyhkijät, joita voisi ohjailla ajoneuvon sisäpuolelta. Nykyisin nuo käytännössä pakolliset työkalut löytyvät lähes jokaisesta liikkuvasta ajoneuvosta, jossa on tuulilasi.

Nykytiedon mukaan Mary Andersonista on säilynyt vain tämä yksi kuva.

Yhdysvaltalainen Margaret A. Wilcox puolestaan on ensimmäisiä tekniikan parissa oikeasti arvostettuja naishahmoja. Margaret on vastuussa siitä, että sinunkin autosi lämpenee talvipakkasilla – hän nimittäin keksi, että moottorin tuottamaa hukkalämpöä voidaan ohjata matkustamoon. Wilcoxin keksinnöstä jalostui jokaisesta henkilöautosta nykyisin löytyvät lämmönsäätely-järjestelmät.

Suzanne E. Vanderbilt puolestaan toimi Ceneral Motorsilla suunnittelijana yhtiön kultakaudella ja työskenteli Cadillacin ja muiden legendaaristen amerikkalaisten parissa vuodesta 1955 vuoteen 1977. Vanderbiltin käsialaa on esimerkiksi Cadillac Eldorado Seville-coupé vuodelta 1958 sekä saman vuoden Cadillac Saxony-avoauto. Vanderbilt tunnettiin leikkisästä ja uniikista tyylistään sekä rohkeasta rajojen rikkomisesta.

Kultakauden suunnittelija – Suzanne E. Vanderbilt toimi Chevroletin pääsuunnittelijana merkin kultakausina.

Pysytään Yhdysvalloissa ja General Motorsilla. GM on yksi maailman suurimpia autonvalmistajia ja se valmistaa esimerkiksi Cadillacia, Chevrolettia, GMC:tä ja Buickkia. Yhtiöllä on tehtaita 35 eri maassa ja esimerkiksi vuonna 2023 se myi yli 6 miljoonaa autoa eri puolilla maailmaa. Samana vuonna yhtiön liikevaihto oli 171 miljardia dollaria.

Suomalainen Viktor Mäkelä puolestaan muutti 1900-luvun alussa Yhdysvaltoihin, meni naimisiin ja sai pojan nimeltä Reino (Ray). Ray puolestaan meni aikuisiällä naimisiin toisen polven amerikansuomalaisen Eva Pyykkösen kanssa. Vuonna 1961 heille syntyi tytär nimeltä Mary, jostai kasvoi ensin sähköinsinööri ja sittemmin yritysjohtaja. Vuonna 2014 Mary Barra nimitettiin General Motorsin toimitusjohtajaksi ja vuonna 2016 myös hallituksen puheenjohtajaksi. Hänet on arvostettu useamman kerran Yhdysvaltojen vaikutusvaltaisimmaksi naispuoliseksi yritysjohtajaksi. Vuonna 2021 hänet arvostettiin maailman vaikutusvaltaisimpien naisten listalla neljänneksi.

Mary Barra esitteli konsernin uuden lippulaivan, Cadillac Celestiqin Los Angelesissa lokakuussa 2022.

Kunniamainintoja:

  • Yhdysvaltalainen Michelle Christensen on suunnitellut Honda/Acura NSX-urheiluauton. Sen uudemman.
  • Yhdysvaltalainen Janis Ambrose Shard toimii Toyotan suunnittelujohtajana.
  • La Shirl Turner toimii Fiat-Chryslerin (nykyisin osa Stellantis Groupia) pääsuunnittelijana. Irina Zavatski työskentelee samassa yhtiössä Design Managerina. Winnie Cheung puolestaan vastaa Fiat-Chryslerin-henkilöautomallien sisätilojen suunnittelusta.
  • Aleksandra Mcgill vastaa BMW:llä väri- ja materiaalisuunnittelusta. Hän johtaa BMW Invidual-ohjelmaa, joka mahdollistaa sinullekkin BMW-liikkeessä lukuisat eri värien ja materiaalien yhdistelmät.
  • Susan Lampinen (amerikansuomalainen) vastaa Fordilla väri- ja materiaalisuunnittelusta.
  • Tisha Johnson on Volvon vanhempi suunnittelujohtaja (Senior design manager).
  • Wendy Lee on Toyotan prototyyppiosaston johtaja ja vastaa esimerkiksi uusien automallien mallinnoksien valmistuksesta. Lee oli isossa roolissa esimerkiksi uuden Toyota Supran suunnittelussa.
  • Laura Schwab vastaa Aston-Martinin toiminnoista Pohjois-Amerikassa.

3. Inspiroijat

Marilyn Monroe, Tina Turner, Sophia Loren, Madonna. Heille kaikille yhteistä on maine inspiroivana, menestyneenä, lasikattoja rikkoneena ja vahvana naisena. Lisäksi heille on yhteistä kiinnostus autoihin, myös kuljettajana.

Sophia Loren oli erittäin mieltynyt omaan Mercedes-Benz 300 SL Gullwing-urheiluautoonsa.
  • Marilyn Monroe on siitä erikoinen tapaus, että hän omisti elämänsä aikana vain yhden auton, vaikka kuvamateriaalia hänestä on useamman kanssa. Marilyn omisti vuosimallin 1956 Ford Thunderbirdin, joka oli varustettu upealla Raven Black-erikoisvärillä. Hänet on bongattu ja kuvattu useamman Cadillacin kanssa, joista kenties kuuluisin on heleän vaaleanpunainen vuosimallin 1959 Cadillac Eldorado.
  • The Queen of Rock ’n’ Roll, eli Tina Turner tunnettiin musiikkinsa lisäksi mieltymyksestään autoihin, etenkin Mercedes-Benzeihin ja Jaguareihin. Tina on bongattu ainakin erilaisten G-sarjan Mercedes-Benzien kyydistä sekä eri Jaguar XJ-mallien ratista.
  • Oscar- ja Grammy-palkittu italialainen näyttelijä ja aikansa vahva naishahmo Sophia Loren tunnettiin rakkaudestaan Mercedes-Benziin ja etenkin yhteen automalliin: Lorenin silmäterä oli kiiltävän hopeanharmaa 300 SL Gullwing-urheiluauto.
  • The Queen of Pop, eli Madonna puolestaan on mieltynyt Maybach 62 S-edustusautoon ja onpa hänet nähty myös Mercedes-Benz R107 SL-coupén ratissa.

Kunniamainintoja:

  • Priscilla Presley, Armi Kuusela, Kate Moss, Tina Turner – omistivat jokainen W113 SL ”Pagodan
  • Prinsessa Dianalla oli Mercedes-Benz SL 500 R129, joka on nykyisin Mercedes-Benz-museossa Stuttgartissa.
  • Kuningatar Elisabeth II:nen ajoi runsaasti myös vanhemmalla iällään. Toisen maailmansodan aikana Elisabeth toimi mekaanikkona ja ambulanssin kuljettajana. Tarina kertoo, että Elisabeth vei kiusallaan erään valtiovierailun aikana Saudi-Arabian kuninkaan Salmun bin Abdul-Aziz Al Saudin ajelulle, koska tuolloin naiset eivät vielä saaneet ajaa Saudi-Arabiassa.
  • Beyncella on iso autokokoelma, johon kuuluu esimerkiksi Rolls-Royceja, Ferrareita, Mercedes-Benz SLR McLaren ja Cadillaceja.
  • Cardi B ei omista ajokorttia, mutta hänen autotallistaan löytyy siitä huolimatta esimerkiksi Rolls-Royce Cullinan, useampi Lamborghini sekä Mercedes-Benz SLR McLaren.
  • Ellen DeGeneres on Porsche-fani. Tallista löytyy ainakin useampi 911-versio, Cayenne sekä Panamera.
  • Katy Perry omistaa Maserati GranTurismon, Ferrari Californian ja Mercedes-Benz 180 ”PonttooniMersun”.
  • Kendall Jenner on mallin uransa lisäksi tullut tunnetuksi klassikkoautoistaan. Jennerillä on ainakin vuoden 1990 Porsche 911 Carrera S, Mercedes-Benz G500-avomalli sekä vuosimallin 1960 Cadillac Eldorado.
  • Serena Williams on Lincolnin brändilähettiläs ja päivittäisajosta on Lincoln Navigator. Lisäksi tallista löytyy Bentley Continental GT ja Aston-Martin Vanquish.
  • Taylor Swiftillä on tallissaan ainakin Audi R8 ja Porsche 911 Turbo
  • Lady Gagan autotallista puolestaan löytyy taivaansininen W123 Mercedes ja sen lisäksi ainakin Audi R8 V10.

Pics: Mercedes-Benz Group, Audi AG, General Motors, Club Maserati Internationale

  Mercedes-Benz museum is located at Mercedesstraße 100, 70372 Stuttgart, Germany.

Teksti: Niko Eriksson

Kirjoittaja on nuori Mercedes-Benz innostuja.

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *