Kaunis kuin Pariisitar – Mercedes-Benz 230 SL ”Pagoda”

Kaikista SL-sarjojen Mercedes-Benzeistä on tullut lopulta klassikkoautoja, vieläpä hyvin arvostettuja. Mallisarjan tarina alkoi jo vuonna 1955, kun markkinoille saapui Daimler-Benzin moottoriurheilumenestystä ja 300 SL (W194)-kilpa-autoa kunnioittanut 300 SL ”Gullwing”-coupé. Ylöspäin aukeavista lokinsiipiovistaan tunnettu ja lempinimensä saanut kaunotar on nykyisin yksi maailman arvostetuimmista klassikkoautoista ja olemassa olevien yksilöiden hinnat ovat seitsemännumeroisia, eivätkä ne useimmiten ala ykkösellä. Gullwing-coupén suunnitteli legendaarinen suunnittelija ja Daimler-Benzin muotoilujohtaja Friedrich Geiger, jonka hyväksymä on myös tämä alkuperäisen SL:n seuraaja: 230 SL. Seuraajan suunnittelusta vastasivat yhdessä turvallisuuspuolen insinööri Béla Barényi ja suunnittelija Paul Bracq. Tämä upea klassikko tunnetaan nykyisin lempinimellä Pagoda ja se on sementoinut paikkansa harrastajien rakastamana automallina.

Fact: SL tulee sanoista Super Leicht, jolla viitataan kevyeen rakenteeseen.

Kovassa seurassa. Keskellä 230 SL (W113) Pagoda, taustalla edeltäjämallit: 300 SL-coupé (W198) sekä niinikään Geigerin käsialaa oleva avomalli. Katsohan muuten noita värejä.

230 SL (W113) esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1963 ja siihen kohdistui luonnollisesti kovat odotukset. Pyöreitä muotoja oli hiottu pois ja auto oli edeltäjiään ”laatikkomaisempi”, mutta perusajatus ja tavoite oli sama: kaunis, kaksiovinen, suorituskykyinen ja ajettavuudeltaan hyvä urheiluauto. . Kaunotar sai osakseen kuitenkin myös kritiikkiä, josta suurin osa kohdistui juuri siihen suorituskykyyn. 230 SL on eräänlainen 300 SL-avomallin sekä kesymmän 190 SL-mallin risteytys ja myöhemmin itse Bruno Sacco on kritisoinut automallin ”pilanneen 300 SL:n perinnön”. Pagoda ylitti maagisen 200 kilometrin tuntinopeuden vain juuri ja juuri, kun edeltäjämallin suorasuihkutuksella höystetty rivikuutonen repi Gullwingin jopa 268 kilometrin tuntinopeuteen.

Fact: Lempinimi Pagoda tulee auton patentoidusta, irrotettavasta katosta. 230 SL:n katto muistuttaa buddhalaisten Pagoda-temppelien kattoja. Katto itsessään painaa noin 80 kiloa. Saatavilla oli seuraajiensa tapaan kovakattoinen- tai kangaskattoinen-versio.

Syyskuu 1963 – kuhinaa uuden mallin ympärillä Frankfurtin autonäyttelyssä.

Pagodaa pidetään usein ”naisten autona”, joka on perua auton markkinoinnista. Jo julkaisutilaisuudessa Genevässä autoa esittelivät ja paikalla olivat ruotsalaiset rallitähdet Ursula Wirth ja Ewy Rosqvist. Ylipäätään automallin markkinoinnissa sekä julkaistussa kuvamateriaalissa esiintyy vahvoja naishahmoja – 230 SL myös löytyi esimerkiksi Sophia Lorenin, Tina Turnerin, Priscilla Presleyn ja Kate Mossin tallista. Suomessa tälläisen omisti Miss Universum Armi Kuusela.

230 SL oli huomattasti edeltäjäänsää suoraviivaisempi sekä pelkistetympi ja lisäksi jo yleisilme oli täysin uutta urheiluautolle. Pagodassa lyhyt akseliväli, auton leveys ja lokasuojien isot levitykset luovat huomattavan voimakkaan ilmeen. Ajossa auto oli hyvin ketterä – esimerkiksi kääntösäde on pienempi kuin Kupla-Volkkarilla. W113 tilattiin useimmiten kaksivärisenä, jossa kori ja katto olivat eri väriset. Konepellissä on hassu ”kohouma”, joka johtuu kuusisylinterin moottorin korkeasta profiilista. Tehoja oli 150 hevosvoimaa, joilla auto valitettavasti taipuivat edeltäjälleen.

Kotona – W113 SL Stuttgartin maalaismaisemissa.

230 SL Pagoda tuli jälleen edeltäjänsä tapaan, tunnetuksi myös kilpa-autona. Yhtään säästelemättä se pistettiin koville jo elokuussa 1963, kun Eugen Böhringer ja Klaus Kaiser osallistuivat kyseisellä automallilla erittäin vaativaan Spa-Sofia-Liége ralliin, joka nimensä mukaisesti kiersi kyseiset paikkakunnat. Ajomatkaa saatiin yhteensä 5 500 kilometriä, johon sisältyi kovia olosuhteita esimerkiksi vuoristossa. Kisan kovuutta kuvaa kenties parhaiten se, että vaikka matkaan lähti yli 100 autokuntaa – maaliin niistä saapui vain 21. Kuljettajien tavoitteena oli tietenkin voitto, mutta isossa kuvassa Daimler-Benzin johto halusi myös vaimentaa epäiljöiden äänet. 300 SL:n perintö velvoitti kilpailemaan. Kilpuri oli muuten samanlainen kuin tavallinen katuversio, mutta siihen oli lisätty pohjapanssari, vahvistettu alusta, suuremmat männät ja tehokkaampi jäähdytin sekä lisävalot.

Böhringer ja Kaiser lunastivat odotuksia ja saapuivat maaliin lopulta kolmantena. Böhringer muuten voittI kyseisen kilpailun edellisenä vuonna 220 SE-siipimersulla.

Pagodaa päivitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1967, kun seuraajamalliksi tuli 250 SL. Se on ulkoisesti käytännössä sama auto, mutta tekniikkaa vahvistettiin ja se sai lisää hevosvoimia. Tammikuussa 1968 esiteltiin 170 hevosvoimainen 280 SL, joka jäi kyseisen mallisarjan viimeiseksi ”facelift”-versioksi. Viimeinen Pagoda valmistui vuonna 1971, jolloin seuraajamalli W107 oli jo tuotannossa. Nykyisin Pagoda on erittäin haluttu klassikkoauto ja harrastajia kiehtoo etenkin sen kaunis ulkonäkö.

Tuotantoa Sindelfingenissä. Vierekkäisillä linjoilla valmistuu 230 SL Pagoda ja 600-sarja. Huomaa erot linjoilla olevien autojen värimaailmassa. 230 SL oli urheiluauto, jolla oli tarkoitus pitää hauskaa. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta mustien 600-sarjalaisten jono edusti luksusta, valtaa ja vakavuutta.

Pics: Mercedes-Benz Group

Text: Niko Eriksson

  Mercedes-Benz museum is located at Mercedesstraße 100, 70372 Stuttgart, Germany.

Kirjoittaja on nuori Mercedes-Benz innostuja.

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *