Alkuperäinen suuri Mercedes – Mercedes-Benz 770 Großer

Mercedes-Benzillä on pitkä historia, jonka aikana se on tullut tunnetuksi ylellisyydestä, luksuksesta ja edustusautoista. Tutuin on tietenkin S-sarja Sonderklasse, joka on saksaa ja tarkoittaa erikoisluokkaa. Maailman myydyimmän edustusauton kyydissä on nähty suuruuksia valtiomiehistä yritysjohtajiin ja julkisuuden henkilöiden eliittiin. Toinen mainittava automalli on 300-sarja (W189), joka sai lempinimen Adenauer. Se nimittäin tuli tunnetuksi Saksan liittotasavallan ensimmäisen liittokanslerin, Konrad Adenauerin menopelinä.

Huomautus: Kansikuvan vasemmanpuoleinen 770 Cabriolet kuului Saksan keisari Vilhelm II:lle, joka käytti autoa maanpaossaan Alankomaissa. Oikeanpuoleinen 770 Pullman kuului Japanin keisari Hirohitolle. Molemmat viettävät nykyisin eläkepäiviään Mercedes-Benz-museossa Stuttgartissa.

Großer viittaa sekä suureen kokoon, että mallin maineeseen ja asemaan malliston ylimpänä.

Näiden yläpuolelle kuitenkin nousevat automallit, joita kutsutaan epävirallisella lempinimellä ”Suuri Mercedes”. Nämä edustusautojen kuninkaat – Großer Mercedekset, englanninkielisillä markkinoilla Grand Mercedekset edustivat omana aikanaan (ja pitkään sen jälkeen) niin ylivoimaista luksusta ja ylellisyyttä, että kovin monen autonvalmistajan mallistosta ei löytynyt näille vastinetta. Kaksi automallia on ansainnut valmistajansa yli satavuotisen historian aikana tämän lempinimen. Käsittelimme jo aikaisemmin näistä kahdesta sen tutumman – 600-sarjan (W100) – joten nyt on vuorossa se alkuperäinen Großer – 770 Grand Mercedes.

Jättiläinen – 770 painoi kevyimmilläänkin 2700 kiloa. Panssaroidun Pullman-limusiinin (W150) omapaino on lähes 4800 kiloa.

770 Grand Mercedes tuli markkinoille vuonna 1930 ja se korvasi aiemman ”suuren Mercedeksen” eli valmistajan raskaan sarjan 630-edustusauton. W07-mallikoodilla tunnettu ensimmäinen sukupolvi esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä ja se oli valmistajansa kaikkien aikojen kallein, kehittynein, pisin ja raskain automalli. Mallinimi 770 viittaa moottorin tilavuuteen ja W07 on ensimmäinen Mercedes, jossa oli kahdeksan sylinteriä. Lisävarusteena oli saatavilla mekaaninen ahdin, joka asennettiin lähes kaikkiin 117 yksilöön, jotka tehtaalta asiakkaille toimitettiin. Automallia valmistettiin Sindelfingenin tehtailla vain ja ainoastaan tilauksesta. Hintansa puolesta autoa ei oltu tarkoitettu tavallisille kaduntallaajille – jo pelkästä alustasta sai pulittaa 29 500 Saksan markkaa (Reichsmark), Pullman-limusiinin sai omakseen 38 000 markalla ja avomalleista saikin maksaa alkaen 44 500 markkaa. Auton suunnitteli nuori Friedrich Geiger, josta tulisi myöhemmin Mercedes-Benzin pääsuunnittelija sekä suunnittelujohtaja.

Nippelitieto: 500 K Special Roadster-artikkelissa kerrottiin, että 28 000 Saksan markkaa vastasi 1930-luvulla noin 98 000 euroa. Nopealla matematiikalla 770-avomalleista sai siis maksaa nykyrahassa yli 155 000 euroa. Huomioi -30-luvun elintaso.

Tässä yksilössä etupuskuri hiukan pistää esteettisesti silmään. 770 Grand Mercedes oli tietenkin saatavana useissa eri väreissä.

Uusi sukupolvi – W150 korvasi ensimmäisen vuonna 1938. Tässä kohtaa myös historia puuttui peliin, koska sekä Mercedes-Benz 540 K Lang-malli sekä 770-malli olivat Saksan NSDAP-puolueen johdon sekä myös valtakunnankansleri Adolf Hitlerin suosiossa. Tarkkaa tietoa ei ole, mutta tällä yhteydellä sanotaan olleen merkittävä vaikutus siihen, että Daimler-Benz uudisti 770-malliaan. Päivitetty versio sai Offener Tourenwagen-version, jossa erityisen tilavat takatilat mahdollistivat mukavan matkanteon. Myös Landaulet-katto oli saatavilla ja tälläinen versio nähtiin Hitlerin käytössä esimerkiksi Ranskan miehityksen jälkeen Pariisin voitonparaatissa.

Fact: Hitlerin auto näkyy useissa Toisen maailmansodan aikaisissa kuvissa. Kokeile googlettaa vaikkapa hakusanoilla ”Hitler, Paris, Mercedes-Benz”. Historia kertoo, että Hitlerin Mersu päätyi sodan jälkeen sotasaaliina Neuvostoliittoon.

Kansikuvan oikeanpuoleinen 770 Pullman-limusiini alkuperäisissä kotimaisemissaan. Tämän auton omisti Japanin keisari Hirohito.

Suomen marsalkka Mannerheim sai nykytiedon mukaan Hitleriltä lahjaksi 770 Grand Mercedeksen Toisen maailmansodan aikana. Mannerheimin auto tuotiin Suomeen Saksasta ja tavan mukaan mukana tuli tehtaan edustaja, joka esitteli auton Mannerheimin autonkuljettajille. Nykyisin Mannerheimin Mersu on Yhdysvalloissa yksityisellä keräilijällä. Mannerheim käytti autoa aina presidenttiyteen saakka, kunnes hän luopui siitä poliittisista syistä. Suomen Autokilta Ry kertoo autosta lisää täällä.

Mannerheimin Mercedes oli nimenomaan Offener Tourenwagen. Kenties miehisistä syistä kuitenkin pienempi kuin Hitlerin. Tästä kuvasta on helppo hahmottaa auton mitat. Mannerheim (kuvassa) oli 187 senttimetriä pitkä.

770 Grand Mercedeksiä valmistettiin tehtaan mukaan 205 kappaletta, joista 119 oli vanhempaa W07-sarjaa ja loput uudempaa W150-mallia. Autojen nykyistä tarkkaa määrää ei tiedetä, koska useimmat yksityisomistajat ja keräilijät pitävät omaisuutensa salassa. Toisen maailmansodan päätyttyä useita autoja jäi sodan voittajavaltioiden haltuun ja niitä päätyi sotasaaliina Yhdysvaltoihin ja Neuvostoliittoon saakka. Muutamia tunnettuja yksilöitä kuitenkin on jäljellä:

  • Madridissa El Pardon-kuninkaallisessa palatsissa on kenraali Fransisco Francon 770.
  • Tšekkoslovakin Toisen maailmansodan aikaisen presidentin, Emil Háchan auto on nykyisin Prahan teknillisessä museossa.
  • Turkin tasavallan perustajan ja ensimmäisen presidentin Kemal Ataturkin W150 on yksityisessä kokoelmassa.
  • Useita 770-yksilöitä on museoituina eri puolilla maailmaa.
Mainoslause: ”Built for those who want the very best”

Großer Mercedeksiä tutkiessa tulee ymmärtää, että näitä autoja ei valmistettu tai myyty kenelle tahansa. Samoin kuin 1960-luvulla markkinoille tullut seuraajansa – myös 770 Grand Mercedes edusti sellaista teknisen osaamisen ja yksityiskohtien hiomisen huippua, että mallit loivat itselleen oman paikan mallistossa. Lempinimi viittaa sekä suureen kokoon, että asemaan malliston ehdottomana huippuna. Nykyisin ajatellen Großer Mercedeksien paikka olisi S-sarjan yläpuolella, omassa luokassaan. 770 Grand Mercedeksen aikana S-sarjaa olisi voinut edustaa 540 K ja 600-sarjan aikana puolestaan W111/W112 ja sittemmin W108/W109. Nykyisin näiden autojen vastineita ja seuraajia voisivat olla S-sarjan Maybach- ja Pullman-versiot. Mainoslausetta mukaillen: Groser Mercedes on vaihtoehto silloin, kun The Best or Nothing ei vain yksinkertaisesti riitä.

Pics: Mercedes-Benz Group, SA-kuva, Eetu Pitkänen (Kansi)

  Mercedes-Benz museum is located at Mercedesstraße 100, 70372 Stuttgart, Germany.

Hinta-arvio perustuu Mercedes-Benz-museon arvioon.

Teksti: Niko Eriksson

Kirjoittaja on nuori Mercedes-Benz innostuja.

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *