Koeajossa Erikoisluokka – Mercedes-Benz S-sarja (W221)

Suomen Tasavallan presidentti, Ruotsin kuningas ja Saksan liittokanslerit – nämä ja kymmenet muut valtiojohtajat ovat vuosikymmeniä luottaneet edustustehtävissään yhteen ja samaan automalliin. Mercedes-Benzin vuodesta 1972 lähtien valmistama S-sarja on maailman myydyin edustusluokan automalli.

Saksalaisittain S-klasse tulee saksan kielen sanasta sonderklasse, suomeksi erikoisluokka. Mallin tarina alkoi W116-mallikoodilla tunnetulla Ässällä, jolloin se tunnettiin vielä nimellä SE. Mallimerkinnän lisäkirjaimet L- tai D- merkitsivät pidennettyä akseliväliä (L = Lang) tai dieselmoottoria (D = diezel). Vuoden 1994 mallimerkintäuudistuksen myötä myös S-sarjan mallimerkinnässä kirjain kertoo mallisarjan (S) ja numerot viittaavat moottorin tilavuuteen – esimerkiksi S500 liikkui 5.0-litraisen V8-moottorin voimin. S-sarjaa on valmistettu ja valmistetaan edelleen tavallisella tai pidennetyllä akselivälillä, Pullman-limusiinina, Maybach-superluksusversioina sekä panssaroituina Guard-versioina. S-sarjan uusin sukupolvi, W223 esiteltiin vuonna 2020. S-sarja on alusta asti valmistettu Saksassa, Daimler AG:n Sindelfingenin tehtaalla.

Ministerimalli – S-sarja on tullut tunnetuksi etenkin valtio- ja yritysjohtajien menopelinä.

Kahvipaussi Vehoniemessä ja matkaan

Tämänkertainen koeajomme starttasi Vehoniemen automuseon pysäköintialueelta Kangasalta. Allamme on vuosimallin 2010, W221-mallikoodinen S350 CDI 4matic – tietenkin mustalla värillä, koska S-sarjan Mercedeksenhän kuuluu olla musta. S-sarja sai vuonna 2010 faceliftin ja tämä ajokkimme on jo varustettu BlueTEC-teknologialla. Autoa liikuttaa 258 hevosvoimainen, kuusisylinterinen V6-dieselmoottori.

W221 sai vuoden 2010 faceliftissä ulkoasuunsa kaivattua ryhtiä. Alkutaipaleen karmeat harmaanläpinäkyvät takavalot jätettiin pois.

Vaikka autolla on ikää kolmetoista vuotta ja kilometrejä on takana yli kolmesataatuhatta, jo ensimmäisten metrien aikana huomataan, että useimmilla uusillakin autoilla olisi tekemistä päästäkseen tämän Ässän tasolle ajomukavuudessa. Auto lipuu äänettömästi ja eleettömästi, ainoastaan kunnolla kiihdyttäessä moottori murahtaa hennosti ja kiihtyvyys on tasainen ilman ylimääräisiä nykimisiä. Allamme oleva auto on myyty uutena Iisalmessa ja se on ollut Suomessa vain kahdella omistajalla, joista ensimmäisellä lähes kymmenen vuotta. Kaikesta päätellen auto on ollut erittäin tarkalla pidolla – pelleissä ei ole naarmun naarmua tai ainuttakaan kiveniskemää ja sisällä kilometrit näkyvät lähinnä istuimien painautumina (samaa mieltä oli katsastaja A-katsastuksen kuntotarkastuksessa).

Faceliftin myötä myös etuvalot menivät uusiksi. Bi-xenonit LED-päiväajovaloilla olivat nykyisten Mersun MULTIBEAM-LED:ien edeltäjä – valaisevat varmasti riittävästi.

Ässä on omimmillaan maantieajossa. Hiukan yli kaksi tonnia painava vaunu kulkee Pälkäneentietä kuin juna, edelleen yhtä viivasuoraan kuin uutena. AIRMATIC pitää huolen siitä, että tien muodot eivät välity matkustamoon saakka ja Harman Kardonin Premium-kaiutinjärjestelmä sekä Kasarin viikonloppu tuovat matkantekoon oman lisänsä. Luonnollisesti auto on varmasti pakattu täyteen äänieristettä, koska lukuun ottamatta tuulen suhinaa ei auton sisälle juurikaan välity ääniä edes 100 kilometrin tuntinopeudessa.

Saapuessamme Hämeenlinnaan tulee vastaan auton kenties ainoa huono puoli. Kaupunkilenkillä keskustassa yli viisimetrinen auto ei ole kovinkaan ketterä ja myös pysäköintiruudut tuntuvat hiukan ahtailta etenkin pituussuunnassa. Kauppakeskus Goodmanin pysäköintihallikin tuntuu äkisti puolet pienemmältä. Eikä kyseessä edes ole vielä pitkän akselivälin Lang-malli! Jos autoon jotain kaipaisi, niin nelipyöräohjausta. Se muuten saatiin S-sarjaan vasta vuonna 2020 W223-sukupolvessa.

Ässä luonnollisessa elinympäristössään. Tämä auto on helppo kuvitella vaikkapa kartanon pihamaalle.

Kuvaajamme ikuistaessa Ässän muotoja filmille, on minulla aikaa tutkia auton varusteita. Koska kyseessä on S-sarja, on tutkiminen luonnollisesti aloitettava takapenkiltä. Vaikka tämä yksilö ei ole Lang-malli, takana on erinomaisesti jalkatilaa ja istuimetkin edustavat aikansa huippua. Päätilaa on reilusti, koska onhan Ässä suunniteltu pitkälti takana matkustava mielessä. Lang-mallissa varusteluun kuuluu vielä sähkösäätöiset istuimet myös takana, parikymmentä senttimetriä lisää jalkatilaa sekä valinnoista riippuen näytöt etuistuimet selkänojassa. Myös jääkaappi on ollut valittavissa. Meidän Ässämme on selkeästi hankittu uutena kuljettaja edellä, koska takapenkki on jätetty ilman kummempia tilpehöörejä. Jääkaapin paikalla on suksipussi. Keskipenkiltä aukeavasta käsinojasta löytyy alkuperäiset Mercedes-Benz-kuulokkeet sekä kaukosäädin, jolla COMAND-järjestelmää voi ohjata myös takapenkiltä. Molemmat lisäkkeet yllättäen toimivat (takavarikoi kaukosäädin takaa, mikäli sinulla on matkustajia).

S-sarjan W221 oli ensimmäinen Mersu, jossa oli digitaalinen mittaristo.

Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy alumiinin ja jalopuun määrään. Koristelistat ja keskikonsolin reunat luukkuineen ovat jalopuuta. Sähkösäätöiset istuimet, ohjauspyörä, kojelauta, ovien verhoilu ja keskikonsolin käsinoja ovat tietenkin nahkaverhoiltu. Tämän yksilön harmaa sisustus vaati hetken totuttelua, mutta toteutus on S-sarjalle sopiva – hyvin elegantti ja klassinen. Ja sitten se yksi juttu, joka minua erityisesti S-sarjalaisissa viehettää. Auton omistajaprofiili ja luonne huomioiden on varsin luonnollista, että jokaiseen yksityiskohtaan on kiinnitetty huomiota. W221:sessä tämä ilmenee esimerkiksi alumiinikuorilla varustetuilla kytkimillä. Itse kytkimet ja napit ovat samoja, kuin muissakin saman ikäisissä Johtotähdissä, mutta koska ollaan Ässässä – napit ovat alumiinia, eivätkä muovia.

4matic – kojelaudan merkintä muistuttaa neljästä vetävästä pyörästä.

Kuljettajan paikalla ja auton sisätiloissa yleisesti arvostus auton kahta aiempaa omistajaa kohtaan kasvaa. Tarkasta tutkinnasta huolimatta, en löydä sisätiloista yhtäkään virhettä, en revennyttä saumaa enkä rikkinäistä nappia tai kytkintä. Verhoilu on siisti, puhdas ja kilometrit näkyvät sisällä oikeastaan ainoastaan mittarissa ja nahkaistuimien kevyinä painaumina. Ainoastaan takalasin nostettava aurinkoverho ei toimi – kukaan ei ole täydellinen.

W221:n ulkoisia tunnusmerkkejä ovat lokasuojien levikkeet, suuri kromattu maski ja tietenkin ikoninen Johtotähti-keulakoriste.

2000-luvun Mercedeksistä tämä W221-Ässän facelift-versio on yksi ehdottomia omia suosikkejani. Auton ajaton muotoilu viehettää ja automallia voisi helposti luulla uudemmaksi. W221 säilyikin tuotannossa vuoteen 2013 saakka, jolloin uusi sukupolvi, W222 korvasi sen. Kilometreistä huolimatta tälläinen hyvin pidetty vanhempi Ässä on edelleen erinomainen laite – vaikka ihan arkiajoon, jos dieselin tankkaaminen ei kavahduta – tai esimerkiksi kesällä viikonloppuautoksi. Marie Dresslerin sanonta pätee C219 CLS:sän tapaan myös tämän auton kohdalla – ”Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha”.

Kenelle:

Tälläinen vanhempi S-sarjalainen on edelleen erinomainen valinta kuljettajalle, joka kaipaa autoltaan kohtuullisen ylivoimaista ajomukavuutta, tiettyä luksusta ja hienostuneisuutta sekä tyyliä. S-sarjalaisella ajaessa ympärille on varsin helppoa kuvitella eräänlainen ”kehä”. Vaikka tämä auto on 13-vuoden ikäinen, se kääntää edelleen katseita ja kiinnittää huomiota. Luonnollisesti yksi tekijä on varmasti auton suuri koko ja ryhdikäs ilme, joka muotokielestä huolimatta erottaa sen selkeästi samanikäisestä E- tai C-sarjasta. Itse pistin merkille, että etenkin samanikäisten E- tai C-sarjalaisten kuljettajat silmäilivät tätä liikennevaloissa, parkkipaikoilla tai liikenteessä. Matka-ajossa myös kulutus asettuu järkeväksi, joten maantieajoon tämä on myös kohtuullisen järkevä valinta myös taloudellisesti. Luonnollisesti S-sarjan kanssa on huomioitava ylläpitokulut, jotka ovat hiukan vastaavia C- tai E-sarjalaisia korkeammat. Yksittäisinä huoltokuluja nostavina tekijöinä voi mainita alustan – raskas auto vaatii aika ajoin uusia alustan osia, ei tosin mitenkään poikkeavan tiuhaa tahtia. AIRMATIC-ilmajousitus on auton ajomukavuuden takana, mutta se vaatii tavallisia rautajousia enemmän huolenpitoa.

Koeajoautomme tiedot:

Mikä?: Mercedes-Benz S350 CDI BlueTec 4matic, vm. 2010, mittarilukema n. 314 000 km

Teho: 190 kW/258 hv

Vääntö: 620 nm

Moottori: 3.0-litrainen V6-turbodieselmoottori, BlueTEC-teknologia

Vaihteisto: 7G-tronic, 7-vaihteinen automaatti

Polttoaineenkulutus: 5,5 L/100 km (maantie)-9,4 L/100 km (kaupunki), tankin koko 83 L

Varusteita: Harman Kardon Premium-kaiutinjärjestelmä, sähkösäätöiset istuimet, ennakoiva törmäyksen varoitusjärjestelmä, AIRMATIC-ilmajousitus, takapenkin viihdejärjestelmä ja COMAND-järjestelmän ohjaus kaukosäätimellä, täysnahkaverhoilu, audioliitäntä, peruutuskamera

Valmistusmaa: Saksa, Daimler AG Sindelfingen

Suunnittelija: Gorden Wagener

Kuvat: Miro Forss

Kirjoittaja on Suomen Mercedes-Benz Klubi Ry:n jäsen ja nuori Mercedes-Benz innostuja.

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *