Punainen paholainen – AMG 300 SEL 6.8 ”Red Pig”

AMG on se standardi, josta muut virityspajat ja motorsport-tallit ottavat mallia. Hans Werner Aufrechtin ja Erhard Melcherin Großaspachissa perustama yhtiö on nykyisin osa Mercedes-Benziä nimellä Mercedes-AMG. Yhtiö nousi autoilevan maailman tietoisuuteen viimeistään vuonna 1971 Belgian Spa-Francorchampsin moottoriradalla ajetussa 24-tunnin kestävyyskilpailussa. Kilpailun kakkoseksi ajoi Aufrechtin, Melcherin ja Erich Waxenbergerin suunnittelema, tavallisen kolmesatasen pohjalle rakennettu kisaversio – AMG 300 SEL 6.8, joka tunnetaan lempinimellä ”The Red Pig”, joka viittaa auton punaiseen väritykseen sekä valtavaan kokoon. Red Pig perustui S-sarjan edeltäjään ja se oli huomattavasti kilpailevien tallien kilpureita suurempi. Suuri koko kuitenkin mahdollisti ison ja tehokkaan moottorin, jotka olivat AMG:n erikoisalaa. Iso moottori teki kilpurista ylivoimaisen radoilla, jossa pitkät suorat vaativat puhtaasti raakaa, mekaanista voimaa. Tehokkaimmat versiot olivat 470 hevosvoimaisia, jolla päästiin jopa 285 kilometrin tuntinopeuteen. Porattu 6.8-litrainen V8-moottori repi auton nollasta sataan 4,4 sekunnissa – siis nopeammin kuin esimerkiksi täyssähköinen Mercedes-Benz EQC 400.

Aufrecht, Melcher, Großaspach – AMG

Red Pig söi bensiinin lisäksi renkaita. 1970-luvulle suhteutettuna valtavat tehot tuhosivat renkaita kovalla tahdilla. Auton suunnittelityöhön muuten osallistui suomalainen autourheilulegenda Rauno Aaltonen.

Belgian ihme

AMG ja 300 SEL 6.8 olivat jo hankkineet nimeä läntisen Euroopan kilparadoilla Hans Heyerin ja Clemens Schickentanzin sijoituttua parhaimmillaan kakkosiksi. Voittoa lähdettiin jälleen hakemaan, tällä kertaa Belgiasta, legendaariselta Spa-Francorchampsin moottoriradalta. Tarkalleen 14.863 kilometriä pitkä kilparata itäisessä Belgiassa lähellä Saksan rajaa tarjosi pitkine suorineen mahdollisuudet päästä käyttämään auton vahvuuksia. Kilpailu alkoi tasaisena, mutta yön aikana talli toisensa perään putosi kyydistä. Aamunkoitteessa vain 23 tallia oli mukana – 22 tehdastallia sekä rataa hallinnut punainen paholainen. Red Pig ylitti maaliviivan lopulta toisena, yllättäen sekä median, fanit että kilpakumppaninsa. Juuri kukaan ei uskonut pienen yksityistallin mahdollisuuksiin ilman valmistajan tukea. Jälkeenpäin Road & Track-aikakauslehti hehkutti etenkin kilpurin tehopainosuhdetta:

”During the race, the big V8 had an insatiable thirst for fuel, and its weight meant that it quickly wrecked its tires. However, the straight-line speed of the Red Pig more than made up for its inefficiencies on the long straights of Spa-Francorchamps, and after 24 hours, it ended up storming its way to an incredible second place behind a Ford Capri.”  – Road & Track Magazine, 1971

AMG Red Pig on kaikkien AMG:n kilpa-autojen ja koko yhtiön esikuva. Vasemmalla oleva Mercedes-AMG GT GT3s kilpaili Belgian Spa:ssa 31. elokuuta 2021. Tasan 50 vuotta esikuvansa jälkeen ja kilpailijanumerolla 50.

Kilpurin tarina alkoi jo 1969. Mercedes-Benzin moottoriurheiluosaston insinöörin Erich Waxenbergerin johdolla kehitetyt Mercedes ”Waxenberger”-kilpurit oli rakennettu samaan tapaan 300 SEL:län pohjalle, Aufrechtin ja Melcherin avustuksella. Alkuperäiset Waxenbergerit ovat äärimmäisen harvinaisia ja niitä rakennettiin maksimissaan 10 kappaletta. Arviot vaihtelevat, koska alkupään autoja kehitettiin myöhemmin pidemmälle ja ainakin yksi auto rakennettiin vanhan kilpurin koriin. Waxenbergerit oli varustettu 6.3-litraisella M100-moottorilla, joka muuten on nykyisten AMG-mallien 63-mallimerkinnän taustalla. Waxenberger ajoi itse debyyttikilpailussa voittoon toukokuussa 1969 Macaossa. Alkupään versiot erottaa uudemmista lokasuojat: uudemmissa lokasuojiin tuli auton tunnusmerkiksi myöhemmin muodostuneet isot levikkeet.

Fact: Levikkeet ovat muuten edelleen AMG:n sedan-mallien tunnusmerkkinä. W221-mallisarjan S-sarjassa on AMG-tyyliin isot levikkeet.

Punainen possu – AMG 300 SEL 6.8 painoi lähes 1 700 kiloa, joka oli vielä 1970-luvullakin kilpa-autolle paljon.

AMG 300 SEL 6.8 sementoi paikkansa yhtenä moottoriurheilun historian merkittävämpänä kilpa-autona, ennenkaikkea siksi, että se nosti AMG:n maailmanmaineeseen. Kilpurin menestys toi asiakkaita sekä kadulla, että radalla ja yhä useampi asiakas halusi Johtotähtensä tuunatuksi AMG:n toimesta. Perinteitä kunnioittaen, AMG:n V8-moottorit valmistetaan edelleen Affalterbachissa käsityönä. Jokaikinen moottori on alusta loppuun yhden työntekijän kokoama, jonka merkkinä on kokoajan nimikirjoitus-laatta moottorin kannessa.

Katso CARJAM-Youtube-kanavan videopätkä radalta.

Pics: Mercedes-Benz Group

  Mercedes-Benz museum is located at Mercedesstraße 100, 70372 Stuttgart, Germany.

Kirjoittaja on nuori Mercedes-Benz innostuja.

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *