Hampuri – Portti maailmalle

Nimestä Hampuri tulee tietenkin mieleen hampurilainen. Ja syystä, alkuperäinen hampurilaispihvi on nimittäin kotoisin Hampurista, josta se matkasi Yhdysvaltoihin ja josta juontaa juurensa myös kyseisen ruoan nimi (eng. hamburger – Hamburg).

HH eli Freie und Hansestadt Hamburg eli Hampurin hansa- ja vapaakaupunki on edelleen kaupunkivaltio! Se muodostaa yhden Saksan osavaltioista, sillä on muiden tavoin oma hallinto ja sitä edustaa liittoneuvostossa Hampurin pormestari. Se on myös maan toiseksi suurin kaupunki, jonka alueella asuu noin 1,9 miljoonaa ihmistä. Esikaupunkialueet mukaan luettuina, niin sanotulla ”SuurHampurin” alueella asukkaita on yli neljä miljoonaa.

Fact: Hampurin satamaan viittaa kaupungin saksalainen lempinimi: Tor zum Welt eli portti maailmalle.

Suurkaupungin sykettä

Saavun Hampuriin elokuisena tiistaina puoliltapäivin, sään ollessa ikävä kyllä sateinen ja viileä. Myös pientä ukkosmyräkkää oli lupailtu, mutta toistaiseksi sää näyttäisi olevan enemmänkin poutaantumaan päin. Nappaan terminaalista etukäteen varaamani vuokra-auton avaimet, pakkaan vähäiset tavarani kyytiin ja kaasutan parkkihallista Neßdeichille, joka johtaa Hampuri-Niederwardenin kansainväliseltä lentoasemalta kohti Hampurin keskustaa. Autoksi valikoitui tällä kertaa Audi A6 40 TDI Avant. Matkaa on ainoastaan 24 kilometriä, koska lentoasema sijaitsee varsin lähellä. Linnuntietä matka on oikeastaan todella lyhyt, mutta koska ollaan Hampurissa – on autoilijan kierrettävä kaupungin useat satama-altaat sekä kanaalit. Hampurin keskusta on sekoitus uutta ja vanhaa – samoin kuin Köln se kärsi Toisen maailmansodan lopulla laajoja vaurioita liittoutuneiden edetessä.

Neuengammenin keskitysleiri on nykyisin museo – siellä oli sodan aikana noin 6000 vankia.

Ikävät asiat ensin – aloitin tämän kertaisen Saksan reissuni nopealla vierailulla Neuengammenin keskitysleirin raunioille, joka sijaitsee noin 40 kilometriä Hampurista etelään. Neuengammenin pyörähdyksen jälkeen palasin Hampuriin, vien tavarat hotellille ja jätän auton parkkiin saksalaiseen tapaan – tien sivuun, pysäköintikieltomerkin alle. Yövyn Reichshofissa, joka on erinomainen neljän tähden hotelli aivan Hampurin keskustassa, rautatieaseman naapurissa. Saapuessani kohtaan ukkoskuuron, jonka jälkeen taivas kuitenkin selkenee ja aurinkikokin tulee näkyviin. Nyt on aika jalkautua suurkaupunkiin ja katsoa mitä se kätkee sisäänsä.

Hampurin keskusta on sekoitus uutta ja vanhaa.

Hampuri erottuu muista Saksan kaupungeista kahdessa asiassa – sen varallisuus perustuu Euroopan toiseksi suurimpaan ja maailman yhdeksänneksi suurimpaan satamaan. Käytännössä suurin osa Saksasta, Keski-Euroopasta ja myös Pohjoismaista muualle kuin Manner-Eurooppaan lähtevistä tuotteista kulkee Hampurin kautta. Tämä kannattaa ottaa huomioon mikäli saavut kaupunkiin autolla muualta Saksasta – etenkin rekkaliikenne on vilkasta kaupunkiin johtavilla sisääntuloväylillä kellon ympäri, 365 päivää vuodessa. Koin tämän henkilökohtaisesti noutaessani myyntivarastoon Mercedes-Benz EQC:ta. Hampuri sijaitsee Elbe-joen alajuoksulla, joka on kapeimmillaankin niin leveä, että isotkin laivat mahtuvat purjehtimaan siellä – Elbe tarjoaa kaupungille elintärkeän meriyhteyden Pohjanmerelle ja edelleen Atlantille.

Hampurin satama on kaupungin suurin työllistäjä ja symboli.

Hampuri on myös Saksan media- ja viihde-alan keskittymä. Levikiltään maailman suurin aikakauslehti Der Spiegel on perustettu Hampurissa. Kaupunki on tunnettu lisäksi hip hop- ja punk-musiikin näyttämönä – se on etenkin räppärien suosima esiintymispaikka. The Beatlesin kansainvälinen ura lähti lentoon Reeperbahnilla. Paul Mccartney, John Lennon, George Harrison ja Pete Best (rumpali ennen Ringo Starria) vetivät nappeja, jaksaakseen soittaa iltakahdeksasta aamukahteen, jokainen ilta matkansa ajan.

Reeperbahnin alkupää – Hip Hopin, punkin ja prostituoitujen näyttämö.

Hampurissa pitää tietenkin käydä burgerilla ja erinomainen paikka siihen on Jim Block, joka on vuonna 1973 perustettu premium-hampurilaisravintola. Jim Block-ravintolat löytyvät myös Hannoverista ja Berliinistä. Valintani oli Champignon, jossa oli perinteitä kunnioittaen valmistettu jauhelihapihvi ja lisukkeina herkkusieniä sekä karamellisoitua sipulia. Etenkin pihvi vei kielen mennessään ja Jim Block tarjoaa sitä myös aivan alkuperäisessä muodossaan – lisukkeineen, mutta ilman sämpylää.

Samoin kuin muidenkin hansakaupunkien, Hampurin sydän on tietenkin raatihuone.

Hampurin suurin tapahtuma ja nähtävyys itsessään on vuosittain järjestettävät Sataman syntymäpäivät. Hampurin sataman katsotaan saaneen alkunsa 7. toukokuuta vuonna 1189, kun kaupungille myönnettiin vapaakaupunkistatus ja tullioikeudet Elbelle. Valtavaa tapahtumaa vietetään toukokuussa muutaman päivän ajan, jolloin Hampuriin saapuu purjeveneitä Saksasta ja ulkomailta sekä lisäksi eri maiden merivoimien edustuksia. Yleisöennätys saavutettiin vuonna 2008, jolloin vierailijoita oli noin 1,5 miljoonaa. Suomi oli tapahtuman kumppanimaa ennätysvuonna, presidentti Tarja Halonen piti avajaispuheen ja miinalaiva Pohjanmaa vieraili satamassa.

Hampurin sivukadut eivät ole enää harmaita ja mitäänsanomattomia.

Hampuri on yksi niistä kaupungeista, joista on viime vuosikymmenten aikana kasvanut muodikkaita ja trendikkäitä kulttuurikeskuksia. Se ei ole enään harmaa läpikulkukaupunki satamaan matkaavine rekkoineen, vaan eläväinen ja persoonallinen matkakohde. Satama, Elbe ja kaupungin kanaalit sekä rikkonainen rakenne ovat kuitenkin edelleen tärkeä osa hampurilaisuutta – kaupunkilaisilla on erittäin vahva identiteetti.

Suosittelen vilpittömästi Hampuria matkakohteena, joka sopii erinomaisesti esimerkiksi pidennettyyn viikonloppuun. Itse koin arki-illan hyväksi valinnaksi kaupunkiin tutustumiselle, koska etenkin illalla väkeä oli liikkeellä hyvin vähän. Hampurissa kannattaa valita mukaansa hyvät kengät ja panostaa budjetissakin liikkumiseen – esimerkiksi jokilaiva Elbellä voi olla miellyttävä kokemus, eikä kovin kallis vaikka en itse tätä kokeillutkaan. Kannattaa myös testata Hampurin ruokatarjontaa – monikulttuurinen ja kansainvälinen kaupunki tarjoaa perinteisten saksalaisten herkkujen lisäksi myös eksoottisempia vaihtoehtoja. Maista ehdottomasti hampurilaista hampurilaista.

Halt in Hamburg, verliebe dich in Deutschland!

Hintaa matkalle kertyi:

Matkani oli osa pidempää reissua, joka jatkui Hampurista Lyypekkiin. Tuttuun tapaan minulla oli käytössäni vuokra-auto – mikäli oleilet vain Hampurissa, julkinen liikenne toimii hyvin ja esimerkiksi lentoasemalta pääsee suoraan aivan keskustaan junalla.

Lennot: (meno) 141 € Finnair, pysäköinti Helsinki-Vantaalle 132 €

Hotelli: 1 yö, neljä tähteä – Hotel Reichshof Hamburg 175,85 € sis. aamiainen

Liikenne: SIXT Premium Station Wagon – Audi A6 40 TDI Avant 185 € (hinta jaettu koko reissun matkapäivillä, sis. polttoaineet, verot jne.)

Ruoka ja juoma: noin 45 €

Yhteensä: 678,85 €

Matkani jatkui Lyypekkiin, joten vuokra-auton sekä lentolippujen hinnat kannattaa suhteuttaa osaksi pidempää reissua. Loppureissulla säästin myös yöpymisessä. Auton kanssa liikkuessa voi säästää pysäköintimaksuissa, perinteiseen saksalaiseen tapaan – maassa maan tavalla, eli pysäköimällä tiensivuun.

Budjetin mahdollisuudet:

  • Matkusta Helsinki-Vantaalle julkisilla ja vältä pysäköintimaksu
  • Valitsin neljän tähden hotellin erinomaisella sijainnilla, säästä valitsemalla esimerkiksi 3 tähden hotelli tai airbnb
  • Vuokra-autoni oli SIXT Premium Station Wagon – säästä liikkumalla julkisilla tai valitsemalla edullisempi -vuokra-auto.

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *