Salmiakki-Eemeli – Koeajossa Mercedes-Benz C207

Vuonna 2008 Mercedes-Benz palasi S-, E- ja C-sarjojen mallipäivitysten myötä 1960-1990-luvuilta tuttuun korimallijärjestykseen. 1900-luvun jälkipuoliskon tapaan, jatkossa iso-Eetä sai neljänä korimallina ja muutos toteutettiin muiden mallien kustannuksella. CLK-coupé (C209) putosi pois kokonaan ja sen korvasi C207-coupé, joka tunnettiin markkinoilla täysin uutena E-sarjan coupéna. W124-mallin mukaisesti tämä sulavalinjainen Grand Tourer tuli saataville myös avomallina. Teknisesti C207-pohjautuu vahvasti saman ikäiseen C-sarjaan (W204), mutta ulkonäkönsä se lainaa nimensä mukaisesti E-sarjasta (W212). Lempinimi Salmiakki-Eemeli juontaa juurensa W212- ja C207-mallien ajovaloista, jotka muistuttavat salmiakkiruutuja.

Fact: Älä kysy, miksi toisen sukupolven CLK-sarja on mallikoodiltaan C209 ja sitä seurannut E-sarjan coupé on C207 – se nyt vaan on näin.

Salmiakki-Eemeli lempinimen alkuperän löytyy ajovaloista.

C207 on virallisesti Grand tourer eli puhtaasti Wikipedia-määritelmän mukaan se on suunniteltu maantieajoon, koviin nopeuksiin ja pitkiin matkoihin. Siinä missä vuonna 2010 esitelty sisarmalli eli C-sarjan coupé (C204) on suunniteltu urheilulliseksi ja sai myös rouhean AMG-mallin – E-coupéa voisi kuvailla ”Golfkenttä-coupéksi”. Se on yllättävän isokokoinen, sisarmalliaan ylellisempi eikä lainkaan niin keskittynyt suorituskykyyn ja urheilullisuuteen. Tämä on sellainen auto, joka ostettiin uutena eläkeiässä kulkuvälineeksi kodin ja golf- tai tenniskentän välillä. Mercedeksen todellisen golfkenttä-coupén titteli tosin kuului tähän aikaan CL-sarjalle (C216), joten ehkä C207:kan sai pysäköidä hiukan sivummalle.

Tähän kylkilinjaan ihastuin. Ja näihin vanteisiin.

Moottorivalikoima kaksioviseen Eemeliin lainattiin C- ja E-sarjasta. Saatavilla oli neljä- ja kuusisylinterisiä bensiinimoottoreita 1.8-litraisesta 3.5-litraiseen sekä kaksi dieselmoottoria, jotka olivat sisarmalleista tutut 2.1-litrainen OM651 ja 3.0-litrainen OM642. Malliston piikkipaikalle asettui aluksi E500, joka oli varustettu jo varsin jämäkällä 4.7-litraisella, kaksoisturboahdetulla veekasilla. Jos se ei riittänyt – niin saatavilla oli lisäksi suorastaan häijy, 5.5-litraisella vapaasti hengittävällä V8-moottorilla varustettu E550. AMG-mallia ei E-sarjan coupéssa nähty ennen seuraavaa sukupolvea. C207/A207 E-sarjan coupéa ja avomallia valmistettiin vuodesta 2008 vuoteen 2017. Vuonna 2013 auto sai faceliftin, jossa valot päivitettiin ja auton ilmettä kohotettiin vastaamaan uutta E-sarjaa (W213). Jokaikinen E-sarjan kaksiovinen versio valmistettiin Saksassa, Mersun Bremenin tehtailla. Muotoilusta vastasi Thomas Stopka.

Ulkoisesti coupé on selkeästi osa E-sarjan mallistoa. Selkeimmin se näkyy ajovaloissa edessä ja takana.

Tunnelmia arkiajosta

Tämän kertainen koeajo on hiukan pidempi, koska kerron omista kokemuksistani C207-coupélla noin 29 000 kilometrin matkalta. Hankin tämän OBSIDIAN BLACK-mustalla värillä varustetun E-sarjalaisen kesäkuussa 2022 eli ajoa on tullut yllättävänkin paljon. Mitäpä sitä tallissa istuttamaan, ajamiseenhan Grand tourerit on tehty. Löysin tämän yksilön Hämeenlinnan Autokeskukselta, jonne se oli tullut vaihdossa edelliseltä omistajalta. Katselin myös muita vaihtoehtoja, mutta kun tämä pomppasi silmille Nettiautoa selaillessa, oli peli selvä. Jonkinlaista järkeä yritin silti konsultoida pohtimalla vielä kertaalleen, mutta lopulta auto oli pakko käydä hakemassa pois. Tykästyin etenkin auton ulkonäköön – OBSIDIAN-BLACK-musta värinä sopii tälle kuin nenä päähän ja lisäksi 19-tuumaiset, isohkot AMG-räppivanteet tuovat autolle kaivattua ryhtiä. Lisäksi coupé-ikkunat, jotka sallivat koko kyljen avaamisen ovat kesällä äärimmäisen mukava lisä.

Katsotaanpa mihin tästä on – radalle! Kävimme syyskuussa 2023 rallibemarin kanssa Ahveniston moottoriradalla ja pitihän se itsekin käydä kokeilemassa. Kypärä tietenkin päässä, turvallisuus ennenkaikkea.

Tämä oma yksilöni on diesel-moottorinen versio ja siitä harvinainen, että tällä moottorin verisolla tätä yksilöä ei paljoa Euroopassa myyty. ”Taksimoottori” tuntui hyvältä ja todennetusti luotettavalta vaihtoehdolta eli oli tässä hankinnassa jokin järkiperäinenkin syy. Auto on tuotu Suomeen Etelä-Ranskasta vuonna 2019 ja se on ollut Suomessa yhdellä omistajalla Padasjoella. Mittarissa oli ostohetkellä vain 86 000 kilometriä, eli kovin kovassa käytössä auto ei ole ollut. Suomessa se ei ollut nähnyt talvia ja kilometreistä päätellen se on ollut Ranskassakin kakkosautona. Jo koeajolla tykästyin auton jämäkkyyteen ja vakauteen. Coupé ei ole E-sarjan sedanin tai farmarin tapaan ”sohvamainen” – jotain urheilullista on selkeästi haettu ja lisäksi tässä on jo AGILITY CONTROL-alusta. Isot pyörät toki metelöivät, mutta sen hyväksyin. Alle on lisäksi valittu kunnon kumit – Michelinin Pilot Sport vitoset.

Hyvinhän se liikkui. Pitoakin oli kunnon renkaiden ansiosta.

Vein auton tammikuussa 2023 ottamaan hiukan piristeitä. Chip tuning Oy Riihimäellä (vahva suositus) pisti pikkudieseliin hiukan viriä ja samassa yhteydessä paljastui, että auton suorituskykyä on muokattu jo aiemmin. Noh, hiottiin ohjelmaa lisää ja nyt voimaa on arkiajoon takuulla riittävästi. Muokkausten jälkeen taksimoottori on jo yllättävän raju – ja samalla ymmärsin miksi takavanteiksi on valittu huomattavasti leveämmät kiekot kuin edessä.

Fact: Tämä auto on siitä erikoinen ja harvinainen yksilö, että teknisesti tämä on jo uudempaa Facelift-sarjaa, mutta ulkokuori on vielä pre-faceliftiä. Tämä johtuu tuotannon asteittaisesta siirtymisestä faceliftin valmistukseen.

Sopivasti voimaa, vääntöä ja pitoa. Ehkä tälläisessä katucoupéssakin on vähintään tietotaitoa lainattu valmistajan moottoriurheiluosastolta.

Oma ajoni on hyvinkin seka-ajoa. Toisaalta ajan paljon maantiellä ja myös pidempää matkaa, mutta toisaalta myös kevyempi cruisailu on mieleen ja ajan myös paljon huvikseni. Kesäisin coupé-ikkunat ovat sekä käytännöllinen, että tyylikäs lisä eikä minua lainkaan haittaa se, että auto muutenkin erottuu joukosta. Takana on jo yksi talvi ja toinen menossa, toistaiseksi ongelmia ei ole ollut. Eniten jännittivät nimenomaan ikkunat, mutta ilmeisesti jollakin saksalaisella insinöörillä on syttynyt lamppu oikeaan aikaan suunnittelutyön aikana. Toisin kuin esimerkiksi CLS-sarjassa (C219), E-coupéssa ikkunoiden tiivisteiden alla on ontto, muovinen ”putkilo”, jonne pääsee autoa lämmittäessä tai ajon aikana lämmintä ilmaa. Näin tiivisteet pysyvät sulina ja ikkunoiden rikkoutumisen riski pienentyy.

Ahveniston pitkällä suoralla saavutettiin 180 kilometrin tuntinopeus. Tehoa saisi makuuni olla enemmän.

Kenelle:

Tälläinen E-sarjan coupé on erinomainen valinta kesän kakkosautoksi, mutta kestääpä tämä myös ympärivuotista ajoa. Tekniikkaan voi luottaa kuin vuoreen – mitään erikoistahan tai erilaista coupéssa ei ole, suhteessa W204/S204-malliin. Moottorit ovat samoja, kuin C- ja E-sarjassa. Moottorivaihtoehtoja on melko hyvin, mutta AMG-mallia ei toki ole – mikäli sellaisen haluaa, on käännyttävä C-sarjan puoleen. Tämä E-sarjan coupé on jonkin verran pienempää sisartaan harvinaisempi ja hyviä yksilöitä saa Nettiautosta oikeastikin kytätä. Hyvän yksilön voisi löytää myös Saksasta, mikäli haluaa ryhtyä uittohommiin. Kokonaisuudessaan näin 29 000 kilometrin kokemuksella voin suositella E-coupéa isosti, mikäli ulkonäkö miellyttää. Tämän ikäisessä E-sarjassa se hiukan jakoi mielipiteitä, mutta ehdottomasti otan tämän yli vanhempien CLK-mallien. Iso plussa on kulutus: olen päässyt tällä matka-ajossa jopa talvella 4,3 litran keskikulutukseen, toki ohjelmoinnin jälkeen.

Koeajoautomme tiedot:

Mikä? : Mercedes-Benz E 220 CDI coupé (C207), vm. 2013, mittarilukema 115 000 km

Teho: 125kW/170 hv (tehtaan ilmoittamat teholukemat, ohjelmoinnin myötä noin 240 hv)

Vääntö: 400 nm (tehtaan ilmoittamat vääntölukemat, ohjelmoinnin myötä noin 600 nm)

Moottori: 2.1-litrainen, nelisylinterinen rivimoottori, BLUE EFFICIENCY (OM651.911)

Vaihteisto: 7G-tronic, seitsemänvaihteinen automaatti

Polttoaineenkulutus: 4,8/100 km (maantie) – 5,9/100 km (kaupunki) (tehtaan ilmoittamat lukemat)

Varusteita: Radio, COMAND-navigointi, sähköinen takaluukku, Bi-xenon ajovalot, ILS-lightning system, rengaspainevalvonta, bluetooth, matkapuhelimen integrointi ja musiikin toisto

Valmistusmaa: Saksa

Suunnittelija: Thomas Stopka

Kuvat: Niko Eriksson, Miro Forss

Kirjoittaja on nuori Mercedes-Benz innostuja.

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *